بازدید امروز : 452
بازدید دیروز : 141
به گزارش خبرنگار آیین و اندیشه فارس، دیرزمانی نیست که فریاد لبیک یا حسین در سراسر خاورمیانه به گوش میرسد، برادران و خواهران مسلمان از هنگامی که بیداری اسلامی مسیر خود را دوباره باز یافته است، نفوذ فرهنگ حسینی بیش از بیش احساس میشود، «فرانسیس فوکویاما» در سال 1986؛ یعنی در اوج پیروزیهای رزمندگان اسلام در جبهه مقاومت علیه استکبار جهانی، در کنفرانسی در اورشلیم تحت عنوان «بازشناسی هویت شیعه» که توسط صهیونیستها برگزارشد، گفت: «شیعه پرندهای است که افق پروازش خیلی بالاتر از تیرهای ماست، پرندهای که دو بال دارد؛ یک بال سبز و یک بال سرخ، بال سبز این پرنده همان مهدویت و عدالتخواهی اوست، چون شیعه در انتظار عدالت به سر میبرد، امیدوار است و انسان امیدوار هم شکست ناپذیر است».
او همچنین اعتراف کرد : نمیتوانید انسانی را تسخیر کنید که مدعی است، کسی خواهد آمد که در اوج ظلم و جور، دنیا را پر از عدل و داد خواهد کرد، شیعه با این دو بال، افق پروازش خیلی بالاست و تیرهای زهرآگین سیاسی، اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، اخلاقی و ... به آن نمیرسد، از نظر فوکویاما شیعه بعد سوم هم دارد که بسیار مهم است «این پرنده زرهی به نام ولایت پذیری بر تن دارد، در بین کلیه مذاهب اسلامی، شیعه تنها مذهبی است که نگاهش به ولایت فقهی است، یعنی فقیه میتواند ولایت داشته باشد، این نگاه، برتر از نظریه نخبگان افلاطون است».
بال سرخ شیعه که بر محور شهادت طلبی استوار است، از منظر فوکویاما یکی از عوامل اصلی است که تا کنون توانسته است انقلاب اسلامی ایران را در نظام بینالملل این چنین قدرتمند مطرح سازد، نه تنها بر عزت ایران اسلامی افزوده است، بلکه با گذشت 33 سال از پیروزی ارزشمند انقلاب اسلامی ایران به رهبری امام خمینی(ره) تاثیر انقلاب اسلامی در سراسر خاورمیانه، حتی در خارج از مرزهای اسلامی بلکه نظام سرمایهداری نیز شنیده میشود، لذا برای بررسی تاثیر بال قرمز شیعه در گسترش بیداری اسلامی منطقه خاورمیانه و پیگیری اثرات آن در جنبش «وال استریت» با حجتالاسلام والمسلمین محمدرضا باقرزاده عضو هیئت علمی مؤسسه پژوهشی و آموزشی امام خمینی(ره) و مدیر مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات حوزه علمیه قم گفتوگو کردیم، وی با اشاره به تعبیر مقام عظمای ولایت از بیداری منطقه به عنوان بیداری اسلامی، تصریح کرد: بحث بیداری همان گونه که مقام معظم رهبری فرمودند؛ بیداری اسلامی است، هر چند که در اساس بیداری، انسان بودن نهفته است، اما در جهتدهی این بیداری؛ نه ماتریالیستی، نه کمونیستی، نه امپریالیستی، نه اومانیستی و نه آزادیخواهی صرف نیست، بلکه ماهیت بیداری در ملتهای منطقه، اسلامی است و باید این گونه تفسیر شود و جهتدهی پیدا کند.
تاکید بر تعصبات قبیلگی و نژادی عامل اصلی تاخیر بیداری اسلامی در خاورمیانه است
حجتالاسلام باقرزاده در خصوص علت چرایی تاخیر در بیداری اسلامی در کشورهای خاورمیانه، اظهار داشت: آنچه که تا کنون کشورهای عربی تجربه کردند، تاکید بر تعصبات قبیلگی، عربی، نژادی و خانوادگی بوده است که نشان از عدم کارایی داشته است، مردم عربی امروز به این نتیجه رسیدند که این عوامل نمیتواند، عامل مهمی برای نجات آنها از وضعیت اسفبار باشد، امروز جوانان مصری و دیگر کشورهایی که در آنها خروش مردمی اتفاق افتاده است، به این نتیجه رسیدهاند، آن عنصری که باعث شد، ایران اسلامی این انقلاب را به پیروزی برساند، مستقر سازد و پایدار بماند، ایستادگی بر حق است.
عنصر ولایت و شهادت طلبی در بیداری اسلامی به وضوح دیده میشود
وی با اشاره به اینکه ممکن است مردم این کشورها تاثیرپذیری از انقلاب اسلامی را به زبان نیاورند، افزود: آنها به دنبال آن عنصری هستند که ملت ایران به آن تکیه کردند، هرچند که ممکن است، این را به زبان نیاورند، اما در عمل این را نشان میدهند، که آن، عنصر ولایت و رهبری است و دیگری عنصر شهادت طلبی است. عضو هیئت علمی مؤسسه پژوهشی و آموزشی امام خمینی(ره) با تاکید بر تاثیر فرهنگ حسینی در گسترش بیداری اسلامی، اذعان داشت: تا کنون ملتهای عرب برای رسیدن به برخی از خواستههای خود به حاکمان خودشان دلبسته بودند که شاید کاری انجام دهند، حتی به گروههای مسلح دلخوش داشتند که به نمایندگی از ملتها، کارهای مسلحانه و مقاومت انجام دهند، اما در نهایت ملتهای عرب با این نتیجه رسیدند، آنچه که ایران اسلامی را پیروز کرد، حضور عموم مردم در صحنه است که همان تجربه جدیدی است که ملت عرب آن را میآزماید، تجمعات بسیار بزرگی که در کشورهای عربی از طرف مردم انجام میشود، درسی است که از ملت ایران و به تبع آن از فرهنگ سرخ حسینی گرفتهاند.
ایستادگی در راه حق از اعتقاد به پیروزی خون بر شمشیر نشات میگیرد
وی در خصوص لازمه موفق شدن در راه حق، ابراز داشت: اکنون ملتهای منطقه برای اینکه در صحنه حضور همیشگی داشته باشند، باید به یک پشتوانههایی دست پیدا کنند، یکی عنصر شهادت طلبی است، اعتقاد به پیروزی خون بر شمشیر؛ یعنی در زمان امام خمینی (ره) کسانی بودند که از ایشان میخواستند، برای مقابله با گروهها و جریانات، مسلحانه در برابر رژیم مستبد شاه بیاستند و کارهای چریکی انجام دهند، منتها امام خمینی(ره) موافق با این گونه حرکات نبودند، چرا که معتقد بودند، قیام باید ملی و مردمی باشد و اینگونه با اعتقاد پیروزی خون بر شمشیر، وسط میدان آمدند و حیات خودشان را مستقر کردند، همان طور که حرکت اباعبدالله الحسین علیهالسلام همین گونه بود.
امام حسین به دنبال حرکت نظامی نبود؛ هدف شهادت طلبی برای رسیدن به عزت بود
حجتالاسلام باقرزاده در تشریح پیروزی قیام اباعبدالله الحسین علیهالسلام، بیان داشت: حرکت امام حسین علیهالسلام، حرکت نظامی نبود، بلکه یک حرکت سیاسی مبتنی بر ایده پیروزی خون بر شمشیر بود؛ یعنی در واقع آنچه را که امام حسین علیهالسلام در کربلا انجام دادند، با محاسبات نظامی قابل تحلیل و بررسی نیست، چرا که اگر قصد امام حسین مبارزه نظامی با یزید بود، امام زنان، فرزندان و خردسالان را همراه خودشان به کربلا نمیآوردند، این نشانگر این است که حضرت سید سالار شهیدان علیهالسلام از عنصر شهادت طلبی برای مقابله با یک رژیم فاسد بنی امیه استفاده کردند. وی ادامه داد: اگر امام وارد درگیری نظامی میشدند و منتظر فراهم شدن بسترها و شرایط نظامی باقی میماندند، امروز گفته میشد که دو تا ارتش با هم برخورد کردند و یکی شکست خورد، اما کاری که امام حسین علیهالسلام کرد، با استفاده از عنصر شهادت طلبی بود که توانست اهداف قیامش را این گونه در دل تاریخ زنده نگه دارد و هر روز بر سیل عاشقانش افزوده شود.
عنصر شهادت طلبی، رمز موفقیت حرب الله و حماس است/ مردم منطقه اکنون به این عنصر تکیه کردند
مدیر مرکز مطالعات و پاسخ گویی به شبهات حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه طبق مکتب امام حسین علیهالسلام برای رسیدن به عدالت، آزادگی و عزت پافشاری بر خواسته ها و هزینه کردن برای آن و خون دادن، مهمترین عامل پیروزی است، خاطرنشان کرد: یک ملت عدالتخواه حاضر هست، برای رسیدن به آرمانهای خود کشته شوند و تن به ذلت ندهند، این عنصر شهادت طلبی بود که پیام امام حسین علیهالسلام و پیام خون شهیدان را تا بعد از صدها سال تا به امروز تا به ابدیت تاریخ پربرکت قرار داده است و اثراتش برای جامعه بشری فراوان کند.
لبیک یا حسین در بیداری اسلامی طنینانداز است
وی رمز موفقیت مقاومتهای منطقه نظیر حزبالله و حماس را تکیه بر روحیه شهادت طلبی دانست و افزود: بنابراین ملتهای منطقه به این نتیجه رسیدند که اگر حزب الله لبنان با شعار «لبیک یا حسین» در برابر رژیم تا دندان مسلح اسرائیل ایستادگی کردند - این شعار «لبیک یا حسین» همراه با شهادت طلبی است- یاشعار مقاومت تا اهدای خون بوده است، آنها را اینچنین پیروز کرده است، لذا باید خودشان به صحنه بیایند، خون و شهید بدهند تا به اهدافشان برسند، دولتهای منطقه نیز از فراگیر شدن فرهنگ حسینی میترسند که به تبع آن ملتهایشان با عنصر شهادت طلبی وارد میدان شوند، لذا مرتب عقب نشینی میکنند.
فوکویاما از ضلع چهارم شیعه یعنی «عقلانیت» غافل بوده است
حجتالاسلام باقرزاده با بیان اینکه فوکویاما از عنصر عقلانیت شیعه غافل بوده است، اظهار داشت: عنصر پیروزی شیعه امامت و ولایت فقیه، مهدویت، شهادتطلبی و عقلانیت است، ضلع چهارمی که فوکویاما از آن غافل بوده است، حرکت شیعه بر پایه عقلانیت است، چرا که شیعه بر پایه عقلانیت به امامت میگراید و در سایه امامت و ولایت تا مرز شهادت در راستای رسیدن به اهداف خودش به پیش میرود.
مشتهای گره کرده در جنبش «وال استریت» متاثر از فرهنگ حسینی است
وی در پاسخ به این سوال که آیا اثرات قیام حسینی در جنبشهای فرا اسلامی نیز مشاهده میشود، گفت: در جنبش «وال استریت»، برکت حرکت عدالت خواهی مسلمانان را در آنجا میبینیم، چون عدالت خواهی مسلمانان یک پیام انسانی است که از دل آموزههای اسلام بیرون میآید، آنچه در غرب امروز اتفاق میافتد، در واقع پیام مظلومیت ملتهای اسلامی است که به آنها رسیده است؛ مردم غرب که سالهاست، فریب افکارسازی صاحبان زور، زر و تزویر را خوردهاند، دولتمردان آنها برخی از ملتهای مسلمان را به عنوان تروریسم معرفی کردند؛ به این نتیجه رسیدند که با مشتهای گره کرده حق خود را از جمعیت یکدرصدی بگیرند.
* ویژهنامه محرم و صفر خبرگزاری فارس/241
لیست کل یادداشت های این وبلاگ
لینک دوستان
لوگوی دوستان
پیوندهای مفید
فهرست موضوعی یادداشت ها
موضوعات ساختاری وبلاگ
مشترک شوید